Loading...
Όραση & Σχολείο 2018-02-14T12:27:19+00:00

Όραση και Σχολική Απόδοση

Η σχέση της όρασης με την απόδοση ενός παιδιού στο σχολείο είναι πολύ σημαντική καθώς δυσλειτουργίες των οπτικών δεξιοτήτων εμποδίζουν, άλλοτε περισσότερο, άλλοτε λιγότερο, την διάρκεια συγκέντρωσης, την διάθεση για μελέτη, την ταχύτητα επεξεργασίας, την ικανότητα πρόσληψης, συγκράτησης και ανάκλησης οπτικών δεδομένων, την αποτελεσματική απόδοση σε διαδικασίες όπως η ανάγνωση, η γραφή, η αντιγραφή, η άθληση κ.α. Οι γονείς, οι δάσκαλοι και άλλοι ειδικοί πρέπει να είναι ενήμεροι για τα συμπτώματα και τις ενδείξεις μιας οπτικής δυσλειτουργίας που δεν περιορίζονται στο αν ένα παιδί βλέπει καθαρά ή όχι.

Η σχέση αυτή (όρασης και σχολικής απόδοσης) αφορά παιδιά ΜΕ ή ΧΩΡΙΣ μαθησιακές δυσκολίες

Σημαντικότερες Ενδείξεις – Συμπτώματα

  • αποφυγή ανάγνωσης και γραφής
  • χάσιμο σειράς – θέσης κατά την ανάγνωση, γραφή, αντιγραφή
  • κακή στοίχιση αριθμών/στηλών με αριθμούς
  • πονοκέφαλος/ζαλάδα ύστερα από κοντινή εργασία
  • διπλωπία, oι λέξεις στο κείμενο φαίνονται διπλές
  • θολή όραση από το ξεκίνημα ή λίγο μετά από κοντινή εργασία
  • οι λέξεις στο κείμενο «κινούνται» ή «χορεύουν»
  • κόκκινα, ερεθισμένα μάτια ύστερα από κοντινή εργασία
  • αίσθηση νύστας κατά την διάρκεια κοντινής εργασίας
  • κλείσιμο/κάλυψη ενός ματιού κατά το διάβασμα
  • μειωμένη διάρκεια προσοχής – δυσκολία συγκέντρωσης
  • παράληψη μικρών λέξεων στην ανάγνωση, αντικατάσταση λέξεων με άλλες που μοιάζουν οπτικά (στις αρχικές συλλαβές)

«Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι ένα παιδί δεν θα αναφέρει εύκολα συμπτώματα»

Πως νοιώθει ένα παιδί με οπτικές δυσλειτουργίες στην τάξη;

Αφού το παιδί μου βλέπει καλά, πώς γίνεται να έχει κάποια δυσλειτουργία όρασης;

Η καθαρή όραση (10/10) δεν εξασφαλίζει καλή λειτουργία της όρασης. Για να λειτουργεί η όραση με άνεση και ακρίβεια σε διάφορες πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας (εργασία, σχολείο, αθλητισμός) είναι απαραίτητο όλες οι οπτικές δεξιότητες να λειτουργούν φυσιολογικά. Αυτές έχουν να κάνουν με τη συλλογή και επεξεργασία της οπτικής πληροφορίας.

Οι περισσότερες οπτικές δεξιότητες μαθαίνονται και μπορούν να βελτιωθούν με εκπαίδευση και σωστή καθοδήγηση. Πολλές οπτικές δυσλειτουργίες δεν αντιμετωπίζονται μόνο με γυαλιά ή φακούς επαφής. Προγράμματα εκπαίδευσης της όρασης (vision training/ vision therapy) είναι συχνά απαραίτητα για την βελτίωση της οπτικής λειτουργίας.

δυσλειτουργιες ορασης
Συμπληρωστε το Ερωτηματολογιο
Visual Skills

EyeCanLearn
Εξειδίκευση στη σχέση όρασης και μάθησης από το 2003

Εξειδικευμένη Ανάλυση

Ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού, συμπτώματα, ενδείξεις, δυσκολίες, διαμορφώνεται η ακολουθία και η διάρκεια των τεστ της αξιολόγησης για τον εντοπισμό οπτικών δυσλειτουργιών που συνήθως σχετίζονται και επηρεάζουν την απόδοση και τη συμπεριφορά ενός παιδιού στο σχολείο. Αναλύονται σε βάθος όλες οι οπτικές δεξιότητες συλλογής και επεξεργασίας οπτικών πληροφοριών σύμφωνα με τα κριτήρια που έχουν αναπτυχθεί στο ECL από το 2003.

ΟΠΤΟΜΕΤΡΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ECL

Προγράμματα Ασκήσεων

Πολλές οπτικές δυσλειτουργίες δεν αντιμετωπίζονται μόνο με γυαλιά αν και οι οφθαλμικοί φακοί (γυαλιά) καθώς και τα πρίσματα είναι σημαντικά εργαλεία και μέρος της διαδικασίας αντιμετώπισης ενός προβλήματος.

Προγράμματα εκπαίδευσης της όρασης (vision training/ vision therapy) συχνά είναι απαραίτητα για την βελτίωση ή αποκατάσταση των οπτικών δεξιοτήτων.

Όραση & Μαθησιακές Δυσκολίες

Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν ένα μεγάλο και σύνθετο τομέα. Τα συμπτώματα και οι ενδείξεις αυτών των δυσκολιών δεν περιορίζονται σε μια δραστηριότητα, πχ μόνο στην ανάγνωση, αλλά συνήθως εμφανίζονται σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητας ενός παιδιού, ανάλογα βέβαια με την περίπτωση. Όσοι έχουν ασχοληθεί με παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακού τύπου δυσκολίες, γνωρίζουν πολύ καλά την πολυπλοκότητα και τον πολυπαραγοντικό τους χαρακτήρα. Κάποια συμπτώματα – ενδείξεις είναι κοινά με αυτά που παρατηρούμε στις οπτικές δυσλειτουργίες, όπως πχ.: το παιδί αποφεύγει τη μελέτη-ανάγνωση-γραφή, κουράζετε γρήγορα όταν διαβάζει, χάνει σειρές, πηδάει λέξεις, κάνει αντικατάσταση λέξεων με άλλες που μοιάζουν, έχει αργό ρυθμό στην ανάγνωση, έχει φτωχή κατανόηση κειμένου, ξεχνάει εύκολα λέξεις που είδε πρόσφατα, αντιγράφει με λάθη, έχει φτωχή απόδοση σε ζωγραφική/σχέδιο/κατασκευές κ.α. Η εξάσκηση των αδύναμων οπτικών δεξιοτήτων θα βελτιώσει την απόδοση του παιδιού σε όλα τα παραπάνω πεδία. Σημαντική βελτίωση επιτυγχάνεται στις δυσκολίες ανάγνωσης, στη διάρκεια προσοχής, στην ταχύτητα εκτέλεσης γραφοκινητικών διαδικασιών, στις αθλητικές δραστηριότητες κ.α.

Video (en): Η κρυμμένη σχέση όρασης και δυσκολιών στο σχολείο
Συνέντευξη με μια δασκάλα που έχει καταλάβει καλά αυτή τη σχέση 

Ενημερωτικό Φυλλάδιο
«Μαθησιακές Δυσκολίες, Διάσπαση Προσοχής, Δυσλεξία: Ο πραγματικός ρόλος της Όρασης»

Φυλλάδιο

Περιοδικό Shape – Τεύχος Ιανουαρίου 2018
Άρθρο για τις Μαθησιακές Δυσκολίες

Νέα / Άρθρα Eye Can Learn

Αποτελέσματα έρευνας διαθλαστικών ανωμαλιών και επιλογών διόρθωσης σε ερασιτέχνες αθλητές

By | Νοέμβριος 16th, 2017|Categories: Νέα ECL|

Αποτελέσματα έρευνας διαθλαστικών ανωμαλιών και επιλογών διόρθωσης σε ερασιτέχνες αθλητές [...]